Alla inlägg under mars 2010

Av Nina Hellberg - 6 mars 2010 10:11

   

En trött och slut docka på hotellrummet!   Här står vi och kollar vitfläckheten och är oense =/ 

  

          

Av Nina Hellberg - 6 mars 2010 10:07

               

Av Nina Hellberg - 6 mars 2010 09:30

Tiden har inte räckt till veckan som gått så därför har jag inte uppdaterat bloggen som jag lovat   men här kommer "Frallans"(Dyrka Midnattsol) resultat och sen bjuder vi på lite bilder ifrån Nyköping!

Lördagens domare var:Aliosha Romero.

Type:EX strong and powerful body in perfect proportions!!

Head:Very strong and rounded muzzle,stong chin,ok profile

Eyes:Medium size,well set,colour developing

Ears:Medium size, well set

Coat:SUPER textures ,EX contrast,nice bicolour pattern

Tail:Ex. length

Condition: Exellente presented!

General impression: Very sweet cat!!


Då på lördagen när han började bedömma Frallan så gick han helt plötsligt iväg med henne till de andra domarna   jag blev oerhört nervös och tänkte-vad är det nu för fel då????? Han kom tillbaka och meddelade mig och publiken att hon är inte blå utan jag har en snygg vältypad LILA bicolour Hur kan det vara möjligt ?? Det måste vara felreggade katter långt bak i stamtavlan så jag har haft en otroligt tur att utfallet blev lila i denna kull!! Jag blev till en början lite ställd, nu kan hon ju inte fortsätta att tävla på den utställningen men domarna skrev under på att hon var lila och jag kunde ställa henne på söndagen som lilatabby iaf..Söndagens domare var Annette Sjödin, jag gillade inte att hon var så tystlåten, kollade i böckerna när hon dömde katterna så det kändes som om hon inte var så van att dömma ragdolls. Hon tog inte Frallan vidare till NOM sa hon pga att hennes vitfläckhet syns så dåligt pga att den var under utveckling 

Men jag såg den och även andra, så denna domare hade inte tillräcklig erfarenhet enligt flera kunniga! Iaf så fick hon en kanonbedömning iaf...


Type:EX.kroppsform och balans,Ex storlek och proportioner!

Huvud: Lovande propotioner+ form. Kinder behöver utvecklas

Ögon:EX. form Färg ok

Öron:Ex. form, lovande placering

Päls: Exellent kvalitet och presentation.Vitfläckighet omöjlig att bedöma idag-detta då maskfärgen fortfarande är under utveckling!

Svans:EX. form,EX. längd och propotioner!

Kondition:EX. kondition och temerament

Allmänt intryck: Lovande liten hona



Hon fick Ex.1

Här kommer bilder på en Lila Fralla och Camilie

Av Nina Hellberg - 2 mars 2010 09:41

Ojoj, vilken helg det har varit, rolig,spännande, hektisk och supernervöst!

Vi for på fredagen, Mathias, jag och Frallan,Chole och småskrot(Elvira) vid 12 -tiden på dagen, vi var framme vid 21-22tiden på kvällen pga en massa incidenter som hände med tågen. Usch, vad långt det kändes till Nyköping med dessa uppehåll med strömavbrott och brandlarm, men katterna låg snällt i sina burar och protesterade inte alls, sååå lugna och snälla!


Vi checkade in och gjorde det bekvämt för katterna på hotellrummet, de utforskade den 25kwm stora ytan för att sedan slå sig till ro i sängen, sedan gick vi tvåbenta och åt en massa skräpmat på Max för att sedan stupa i säng.


Morgonen blev tidig för oss, förberedelserna var i full gång vid 6-tiden, käkade frukost(vilket jag blev besviken på...så fattig) duschade och packade ihop katter och utställningspinaler. När allt var klart med burskynken och div saker så började nerverna göra sig påmind, jag insåg helt plötsligt att jag skulle ställa ut mina egenuppfödda katter...oooops   och det bara kryllade av supervackra raggisar runt omkring oss......


Elvira, som är direkt ful nu, så urvuxen med sin långa box och långsmala kropp,

Chloe med sin nästintill obefintliga krage.......och så Frallan(Dyrka Midnattsol) med sina skabböron(vilket är mitt fel då jag var helt i det blå när jag skulle noppa bort de små stråna på hennes örontoppar så jag tog bort föööör mkt!


Näväl, jag tänkte ju på att jag har ju egentligen för höga krav på mig själv och på min uppfödning. Jag trodde på dessa kombinationerna när jag gjorde dom, och på dom som katterna är efter, så jag måste ju stå för mina katter som jag fött upp!


Jag var verkligen nervös när de skulle upp till domarna, men det är nog alla uppfödare och kattägare.......mer eller mindre  


Hur som haver så gick det bra.....forts. följer senare idag med kritiken vi fick på katterna samt en stoooor överaskning så missa inte det!


Ja då börjar vi med S*Ninas mirakel Ljuva Camilie(Chloe) som dömdes på lördagen av Aliosha Romero!

Type/type: Ex strong and muscled,ex form on body and legs

Head/huvud: Ex shape,Ex profile and chin

Eyes/ögon:Ex shape, size and softey nice colour

Ears/öron:Rattle small,well set

Coat/päls: SUPER texture!!

Tail/svans:Ex length

Condition: SUPER condition and presententions!!

General impression/Allmänt intryck:Fantastic qualities!!


Domaren,Raymond.A.Alessandro på söndagen sa så här om Chloe =)

Typ:Ex. propotioner ,stark muskelmassa

Huvud:Ex.form och bredd,bra profil, goda längder,pannövergång i fin utveckling

Ögon: Härlig look, jämn färg,ex. placering

Öron: Ex. placering, ngt små,fin rundad topp

Päls:Ex.kvalitet,väldig fin vitfläck

Svans:GOD längd , vackert buskig

Kondition:EXELLENT strong impression!

Allmänt intryck:Ex. presentation i vennlig(Vet ej vad det betyder) Magnifik katt!

Raymond stod och velade länge och sa att hon mkt väl kunde bli BIS, han sa att det var en fantastisk katt som kommer att gå långt! Jag kunde få jobb hos vilken frisör som helst i Paris, haha!De andra skulle lära av mig hur man fixar pälsen på en showkatt! Det var ju en fin komplemang! Nåväl, vackra vinstrika S*Pax`s Diella knep Ex.1 med mkt små marginaler före min tjej.... Konstigt att han inte sa ngt om den förlorade kragen som Chloe tappat på vägen ; ) men hon var såååå snäll och fin min docka så lite stolt är man ju!! han sa även att han ville se henne senare trots att han inte tog henne till panelen, pratade ngt om en hjärtekatt men de ropade inte upp henne mer så.....det var ju trist =(


S*Ninas mirakel Dyrka Midnattsol.....


Ovido - Quiz & Flashcards